به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، پس از اینکه رشد سریع مورد انتظار در ناوگان تجاری خودروهای برقی به واقعیت تبدیل نشد و با توجه به تردید سرمایه‌گذاران «بی‌پی» درباره سودآوری این بازار، مدیران این شرکت انگلیسی حدود […]



به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، پس از اینکه رشد سریع مورد انتظار در ناوگان تجاری خودروهای برقی به واقعیت تبدیل نشد و با توجه به تردید سرمایه‌گذاران «بی‌پی» درباره سودآوری این بازار، مدیران این شرکت انگلیسی حدود ۱۰ درصد کارکنان در بخش شارژ خودروهای برقی را کاهش دادند و فعالیت‌های شرکت را در بازار چند کشور متوقف کردند.

تغییرات در «بی‌پی پولس» (BP Pulse) بخشی از تلاش‌های موری آچینکلاس، مدیرعامل بی پی، برای تمرکز بر سودآورترین فعالیت‌های این شرکت است که اکنون با تردید سرمایه‌گذاران درباره برنامه‌اش به‌منظور تغییر مسیر تجاری شرکت از نفت و گاز به انرژی کم‌کربن روبه‌رو شده است.

شرکت «بی‌پی پولس» مستقر در میلتون کینز انگلیس که سال ۲۰۰۸ به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بی پی تأسیس شد، عرضه‌کننده زیرساخت شارژ خودروهای برقی است و واحدهای شارژ را برای مصارف خانگی، تجاری و عمومی تأمین و شبکه شارژ عمومی خودروهای برقی که بزرگ‌ترین شبکه در انگلستان است، مدیریت می‌کند.

بی پی اعلام کرد که «بی‌پی پولس» در ماه‌های اخیر تمرکز حوزه فعالیت خود را از ۱۲ به ۴ کشور کاهش داده است. این کشورها شامل ایالات‌متحده آمریکا، انگلیس، آلمان و چین است که انتظار می‌رود سریع‌ترین رشد را در بازار خودروهای برقی داشته باشند، همچنین این شرکت استرالیا، نیوزیلند و فرانسه را به‌عنوان کشورهای دارای ظرفیت رشد بازار خودروهای برقی در نظر گرفته است.

با توجه به رویکرد تازه، این شرکت در ماه‌های اخیر بیش از ۱۰۰ شغل یا بیش از ۱۰ درصد نیروی کار جهانی ۹۰۰ نفری خود را کاهش داده است و بسیاری از کارکنان به بخش‌های دیگر منتقل شدند و تعداد انگشت‌شماری نیز این شرکت را ترک کرده‌اند.

این اقدام بی پی در حالی است که خودروسازان در سراسر جهان انتظار و برنامه‌های خود را درباره رشد بازار خودروهای برقی کاهش داده‌اند، به‌طوری که یک یادداشت داخلی نشان داد «تسلا»، پیشگام خودروهای برقی آمریکا، بیش از ۱۰ درصد نیروی کار جهانی خود را اخراج خواهد کرد؛ زیرا این شرکت با کاهش فروش و چالش تشدید جنگ قیمت خودروهای برقی روبه‌رو شده است.

بااین‌حال، همچنان بخش شارژ خودروهای برقی یکی از پنج موتور رشد شرکت بی پی است که انتظار دارد مشتریان زمان بیشتری را در سایت‌های رفاهی صرف و در عین حال خودروهای خود را با شارژرهای سریع این شرکت شارژ کنند.

شرکت بی پی در پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۹ هزار ایستگاه شارژ در سراسر جهان داشت که در مقایسه با ۲۲ هزار مرکز شارژ در سال پیش آن، حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است. این شرکت قصد دارد تعداد آن‌ها را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ هزار ایستگاه برساند.

بی پی اعلام کرد: جاه‌طلبی‌های ما برای خودروهای برقی تغییر نکرده است، تغییرها در «بی‌پی پولس» گامی برای اطمینان یافتن از این است که بتوانیم اهداف خود را با دقت و اثربخشی بیشتری اجرا کنیم.

با این حال، شرکت «بی‌پی پولس» چند طرح بلندپروازانه را در چارچوب راهبرد گذار انرژی کنار گذاشته است که تحت مدیریت برنارد لونی، مدیرعامل پیشین بی ‌پی در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده بودند.

مدیرعامل بی پی در ماه فوریه به تحلیلگران گفت: این شرکت ابتدا انتظار داشت ناوگان خودروهای تجاری نخستین و سریع‌ترین بخش برای تغییر به خودروهای برقی در مقیاس بزرگ باشد، اما این موضوع تا حدی به این دلیل که دولت‌ها سیاست‌های حمایتی برای تغییر ناوگان به خودروهای برقی را کاهش دادند، محقق نشد.

وی تأکید کرد: ما ابتدا فکر می‌کردیم ناوگان خودروهای برقی توسعه یابد، اما با توجه به فشارهای رکود اقتصادی و کاهش برخی تسهیلات از سوی دولت‌ها، روند توسعه ناوگان کُند شد.

شرکت بی پی در ماه مه گذشته نیز بخش شارژ خودروهای برقی خانگی خود را تعطیل کرد و اکنون بیشتر بر مراکز شارژ سریع متمرکز شده است.

این شرکت انتظار دارد بازدهی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های شارژ خودرو و فروشگاه‌های رفاهی از ۱۵ درصد فراتر رود و ۱.۵ میلیارد دلار درآمد ناخالص تا سال ۲۰۲۵ ایجاد کند.



منبع