همایش ملی مرجعیت علمی تاریخ انتشار: 1402/12/08 همایش ملی «مرجعیت علمی»، صبح ۲۹ آبان‌ماه 1402 با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،‌ دکتر بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ دکتر صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ودکتر مخبر دزفولی؛ رئیس فرهنگستان علوم […]


همایش ملی مرجعیت علمی

تاریخ انتشار: 1402/12/08
همایش ملی «مرجعیت علمی»، صبح ۲۹ آبان‌ماه 1402 با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،‌ دکتر بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ دکتر صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و
دکتر مخبر دزفولی؛ رئیس فرهنگستان علوم در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد.
دکتر سید سروش قاضی‌نوری؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مراسم افتتاحیه همایش به این موضوع اشاره داشتند که بدون تحقق مرجعیت علمی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی ممکن نیست و مرجعیت علمی برای جامعه علمی کشور یک چشم‌انداز و افق است. همچنین برای تحقق مرجعیت علمی باید به درک واحد از مفهوم مرجعیت علمی برسیم که در این راستا مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از سال گذشته گفتگو میان نخبگان را حول این مفهوم آغاز کرده است.
دکتر زلفی گل؛وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تولید علم را موجب مرجعیت علمی و مرجعیت علمی را موجب خلق ثروت و سلامت و امنیت دانستند و بیان نمودند که باید به دنبال تولید علم مرجعیت‌ساز باشیم.
ایشان، یکی از ملزومات تحقق مرجعیت علمی را ثبت اختراعات معرفی نمودند.
دکتر صالحی؛ معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش بیان نمودند که یکی از وجه‌های مرجعیت علمی بحث برتری علمی است، بخش دیگری در لایه پاسخگویی اجتماعی و بازخورد آن در اجتماع ظهور و بروز می‌یابد و بخش دیگر ارزش افزوده اقتصادی و کارآفرینی است و برای تحقق مرجعیت علمی باید طرف تقاضا و کاربرد علم و فناوری تقویت شود که این مهم از راه افزایش پیچیدگی اقتصادی و سهم محصولات دانش بنیان در تولید ناخالص ملی رخ می‌دهد.
دکتر عین اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اولین قدم برای کسب مرجعیت علمی را داشتن دانشگاه‌هایی دانستند که به معنای واقعی کلمه محل تولید علم باشند و بتوانند آخرین دستاوردهای علمی روز جهان را با دانشمندان کشور به اشتراک گذاشته و به طور دائم درباره آنها بحث و تبادل نظر کنند. ایشان، توسعه و حمایت از پارک های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را گام مهم بعدی برای دستیابی به مرجعیت علمی ایران در جهان توصیف کردند و اظهار داشتند: بدون داشتن شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی که دستاوردهای پژوهشی را به محصول تبدیل کنند، نمی‌توان در جهان امروز به پیشرفت نائل آمد. همچنین، مدیریت نظام‌مند عرصه علمی، گفتمان‌سازی علمی، نهضت نرم افزاری و تولید علم، برگزاری جلسات و کرسی‌های آزاد اندیشی، یادگیری از غرب و استفاده از تجارب جهانی، تحول در آموزش عالی، تحول در نظام تعلیم وتربیت، نخبه پروری و حمایت از نخبگان، تأسیس شرکت‌های دانش بنیان، تجاری‌سازی علوم و فناوری‌ها، تبادل علمی و دیپلماسی علمی را مهم ترین محورهای احراز مرجعیت علمی معرفی کردند.
دکتر صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید بیاموزیم با یکدیگر همکاری کنیم و در عین حال کار تخصصی انجام دهیم، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک عبارت در مورد دانش‌آموزانی که تربیت شوند، وجود دارد و عنوان شده این دانش‌آموزان باید جهانی اندیش و وطن‌دوست باشند. این سند اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین سند مرجعیت علمی است و چگونگی نقش‌آفرینی وزارت آموزش و پرورش در مرجعیت علمی را نشان می‌دهند. ایشان با بیان اینکه آموزش و پرورش دو نقش جدی در پایه‌گذاری مرجعیت علمی بازی می‌کند، توضیح دادند: محور اول؛ محور زمینه‌سازی و تمهید و پایه‌گذاری مرجعیت علمی در آموزش پرورش است که در ۴ جنبه زمینه‌سازی برای اجرای آن انجام می‌شود. اولین زمینه هدایت استعداد‌های دانش‌آموزان و دیگری زمینه‌سازی برای کسب شایستگی‌های مقدمه مرجعیت علمی مثل روحیه اکتشاف است. نظام آموزشی، اکتشاف و کنجکاوی را بر می‌انگیزد. همچنین تقویت مهارت تفکر و اندیشه ورزی، امیدواری به کشور، آمادگی برای از خودگذشتگی، پشتکار و تقویت مهارت‌های نرم مانند مهارت تفکر خلاقانه، نقادانه، حل مسئله، کارگروهی، طوفان فکری و … در مدرسه باید انجام گیرد. زمینه سومی که آموزش و پرورش فراهم می‌کند، تقویت پایه‌های زبانی دانش آموزان است. برای زبان علم شدن زبان فارسی باید به سرعت واژه‌سازی و مفهوم سازی شود و این کار باید از دوران ابتدایی انجام شود. تقویت دانش پایه دانش‌آموزان یکی دیگر از زمینه‌هایی است که آموزش و پرورش برای مرجعیت علمی فراهم می‌کند.
در ادامه همایش و پس از اتمام سخنرانی‌ها، 4 نشست تخصصی با عناوین زیر برگزار گردید:

 

در اختتامیه همایش نیز حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره چگونگی پیدایش مرجعیت علمی از نظر تا عمل فرمودند: گام اول در این زمینه کشف نظریه علم و فناوری در فلسفه اسلامی است. گام بعدی گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی علم در اسلام و تمدن اسلامی است. پس از آن باید به تدوین حکمرانی علم و فناوری پرداخت. همچنین ایشان، تعاملات بین‌المللی را عاملی مهم در تحقق مرجعیت علمی دانستند.
و دکتر مخبر دزفولی؛ رئیس فرهنگستان علوم در این همایش بیان کردند که ما راهی جز طی کردن مسیر مرجعیت علمی نداریم و این مسیر می‌تواند به تمدن اسلامی منجر شود. ایشان در ادامه بیان نمودند که مرجعیت علمی محقق نخواهد شد مگر اینکه در کنار فراهم کردن مقدمات لازم، به خودباوری برسیم. در دهه ۸۰ و ۹۰ خودباوری خوبی داشتیم، ولی الان تضعیف شده است. برای بهبود این شرایط باید اجازه نواندیشی دهیم و جریان‌سازی و شبکه‌سازی کنیم.



منبع