به گزارش ایرنا، مصرف بنزین و گازوئیل در یک سال گذشته با کنترل همه گیری کرونا و بازگشت شرایط اقتصادی به پیش از همه گیری افزایش قابل توجهی داشته تا آنجا که آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد تنها در بنزین رشد ۲۳ درصدی توزیع در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با […]



به گزارش ایرنا، مصرف بنزین و گازوئیل در یک سال گذشته با کنترل همه گیری کرونا و بازگشت شرایط اقتصادی به پیش از همه گیری افزایش قابل توجهی داشته تا آنجا که آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد تنها در بنزین رشد ۲۳ درصدی توزیع در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل اتفاق افتاده است.

با این حال هیچ کمبودی در تولید و توزیع فرآورده های نفتی در یک سال گذشته پیش نیامد. این در حالی است که مصرف بنزین در بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ظرفیت تولید بنزین در یک سال گذشته به طور میانگین ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده و حالا با ورود به نیمه دوم سال مصرف نیز در حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است.

شرایط در مورد تولید و توزیع گازوئیل نیز به صورت سر به سری است. ظرفیت تولید گازوئیل ایران چیزی در حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است که مصرف هم گاها تا ۱۰۵ میلیون لیتر می رسد.

البته مصرف گازوئیل درنیمه دوم سال به دلیل تامین سوخت مایع برای نیروگاه ها بیشتر است اما این موضوع اختلالی در سوخت رسانی به جایگاه ها ایجاد نکرد. اکنون نیز تولید و توزیع فرآورده های اصلی نفتی به صورت پایدار در سراسر کشور ادامه دارد و سهمیه های اختصاص داده شده به خودروهای شخصی و همچنین سهمیه گازوئیل کامیون ها بر اساس پیمایش به صورت مداوم تامین می شود.

از سوی دیگر، علاوه بر ظرفیت موجود تولید گازوئیل در کشور، در روزهای گذشته طرح جدید پالایشگاه اصفهان به بهره برداری رسیده که روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵ را تولید می کند که در فصل سرد سال و با توجه به احتمال آلوده بودن هوا، تاثیر به سزایی در تامین پایدار سوخت پاک در کشور دارد.

این موضوع باعث شده تا کامیون داران و ناوگان حمل و نقل جاده ای از جمله اتوبوس ها برای تایمن سوخت مورد نیاز خود نه تنها مشکلی نداشته باشند که این سوخت به میزان نیاز در همه نقاط کشو در دسترس باشد.



منبع