معاون اول رئیسجمهور افزود: معمولا دانشآموزان برجسته در دوران دبیرستان به بهانه عدم امکان ادامه تحصیل کمتر به سمت هنرستان و آموزشهای فنی و حرفهای میروند و برای این راهبرد که باید جایگاه این آموزشها را اصلاح کنیم اقداماتی انجام شد و دانشگاههای برجسته موظف شدند آموزشکدههای فنی و حرفهای ایجاد کنند و بعد از […]
[ad_۱]
معاون اول رئیسجمهور افزود: معمولا دانشآموزان برجسته در دوران دبیرستان به بهانه عدم امکان ادامه تحصیل کمتر به سمت هنرستان و آموزشهای فنی و حرفهای میروند و برای این راهبرد که باید جایگاه این آموزشها را اصلاح کنیم اقداماتی انجام شد و دانشگاههای برجسته موظف شدند آموزشکدههای فنی و حرفهای ایجاد کنند و بعد از ارزیابی یک دوره احساس کردیم توفیقی در این زمینه بدست نیاوردهایم و ورودیها و رشتههای فنی و حرفهای نسبت به قبل از انقلاب فرهنگی تفاوتی پیدا نکرد و اولویت دانشآموزان کماکان رشتههای مهندسی بود.
دکتر عارف با بیان اینکه امکانات حداقلی که بتواند یک فارغالتحصیل با مهارت بالا جذب بخش صنعت و خدمات شود در کشور فراهم نشد، تأکید کرد: برای جبران این کاستیها یک گروه علمی و کاربردی ایجاد شد تا پس از رفع ایرادها جایگاه رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی ارتقاء یابد و راهکار ادامه تحصیل نیز حل شود و در نهایت متوجه این مسئلهای شدیم که اساتید این رشتهها باید بتوانند با آخرین درجههای مدارک دانشگاهی جلو بروند و به همین دلیل سازوکاری ایجاد شد تا رشتههای فنی و حرفهای از نظر آکادمیک هم وزن آموزشهای نظری باشند.
دکتر عارف با تأکید بر اینکه تأمین امکانات و زمینههای رشد آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی باید دغدغه نه تنها دولت بلکه همه نهادها و دستاندرکاران توسعه کشور باشد، تصریح کرد: برای جبران کاستیها و تأمین امکانات و تجهیزات به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی رفتیم چرا که ظرفیت و انگیزه بالایی در مقایسه با بخش دولتی دارند که برای نمونه در جنگ ۱۲ روزه سهم مردم و بخش خصوصی در پیروزی کشور را نمیتوان با بخشهای اداری مقایسه کنیم.
دکتر عارف با اشاره به رشد فناوریها نسبت به رشد علمی در طول ۴ دهه گذشته در جهان افزود: رشد فناوریها نسبت به رشد علمی بیشتر بوده است و در مقاطعی نیز فناوریها از علم جلو افتاد که باید نگران شد چرا که فناوری باید حاصل علم باشد و امروز از نظر دانشمندان و فلاسفه هنوز ثابت نشده است که آیا این مسیر فناوری به نفع انسان و بشریت است و یا با تهدیدهایی در آینده روبرو میشویم.
دکتر عارف با بیان اینکه باید در فناوریهای پیشرفته به ویژه نوظهور در منطقه جایگاه برتر داشته باشیم، بیان کرد: متخصصان و فارغالتحصیلان دانشگاهی نمیتوانند هدایتگر این مسیر باشند چرا که پیشرفت در این مسیر به عهده فناوران است و در جهان سهم دانشمندان نسبت به فناوران کمتر و قابل مقایسه نیست.
وی اضافه کرد: باید در میدان رقابت پیشرفتهای فناوری همزمان با کشورهای جهان با سرعت بالا حرکت کنیم و این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان به اتکای پژوهشگران و فارغالتحصیلهای نظری دانشگاهها این مسیر را طی کرد یا خیر که به جواب مثبت نمیرسیم و بدنبال همکاری دو بخش علمی و فناوری هستیم.
وی با بیان اینکه نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته هیچ عقب ماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم، گفت: با وجود جوانان با انگیزه بالا باید فناوران میدانداری کنند و با توجه به اینکه در دوره انقلاب صنعتی چهارم به سر میبریم نقش فناوران به دانشمندان ویژهتر است.
دکتر عارف ادامه داد: باید علم پا به پای فناوری حرکت کند و رفتارهای فناوری را اصلاح کند وگرنه میتواند رفتاری خشن و غیرانسانی داشته باشد.
وی تأکید کرد: به عنوان مسئولان پاسخگو به نیازها و ارتقاء کشور و اجرای برنامههای توسعه نباید اولویت فناوری فراموش شود و با اتخاذ سازوکارهایی، گذشتهای که به فناوریها توجه نکردیم را جبران کنیم.
معاون اول رئیسجمهور در خصوص اهمیت فرهنگسازی در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی تأکید کرد: باید برای جوانان روشن شود که سهم رشتههای فناوری در خدمت به مردم کمتر از رشتههای علمی نیست. امروز رشتههای آموزشی فنی و مهارتی در پیشرفت دستاوردهای بشری و اقتصادی نقش کلیدی دارند.
دکتر عارف با بیان اینکه در حال گذار از صنعت وابسته به ملی هستیم، تصریح کرد: به دنبال این راهبرد هستیم که در همه زمینههای صنعتی خوداتکا باشیم و نیازهای کشور را برطرف کنیم البته در این مسیر باید با مراکز علمی و فناوری و دانشگاهی و نهادهای علمی جهان ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و امروز در پیشرفتهای فناوری سهم دانشمندان ایرانی بیشتر از سهمی است که نسبت به جمعیت داریم و ضرورتهای زنجیره تربیت نیروی انسانی تقویت این حلقه را به ما تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای امری حیاتی است، گفت: آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای دو وظیفه جدا از یکدیگر نیستند و باید ارتباط تنگاتنگ نیروی انسانی با بخش پایهای آموزش و پرورش و بالایی دانشگاهی داشته باشیم تا حلقههای تمامی این زنجیره فنی و حرفهای محکم داشته باشیم.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه توجه به آموزشهای مهارتی دغدغه کشور در طول ۴۰ سال گذشته بوده است، افزود: در هر برنامه توسعهای اسناد بالادستی و سند چشمانداز ۲۰ ساله به آموزشهای فنی و حرفهای توجه ویژه شده است و مقام معظم رهبری نیز در طول یک دهه گذشته و در نامگذاری شعال سال، توجه به تولید را اولویت کشور مشخص کردند و زمانی تولید خواهیم داشت که به پشتوانه مهارتهای فنی باشد.
معاون اول رئیسجمهور در خصوص سهم آموزش فنی و حرفهای در بهرهوری ادامه داد: علیرغم سهمی که به بهرهوری در افزایش رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم پیشرفت دادهایم باید راهبرد اصلی دستگاهها ارتقاء بهرهوری باشد.
دکتر عارف ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفهای سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است
معاون اول رئیسجمهور در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات و تلاشها در هفته ملی مهارت شاهد جهش در آموزش فنی و حرفهای باشیم، شهادت سرداران، دانشمندان و مردم در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و ددمنشانه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: نتیجه این جنگ این بود که رژیم غاصب با توسل به ارباب خود آمریکا پیشنهاد توقف آتش داد و امروز در توقف آتش هستیم و امیدواریم که برای یکبار علیرغم سیاستها و منش خود به این توقف آتش وفادار بماند که البته اگر شیطنتی تکرار کنند، سیلی محکمتر از گذشته خواهند خورد.
[ad_۲]
منبع
Wednesday, 8 October , 2025