رئیس مرکز و دبیر هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حقگرایی، عدالتمحوری، قانونگرایی و شفافیت را ستون فقرات نظام جذب در چشمانداز جدید دانست. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسینعلی قبادی در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی این وزارت، به سئوالات مطرح شده در راستای تبیین اهداف و چشماندازهای […]
[ad_۱]
رئیس مرکز و دبیر هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حقگرایی، عدالتمحوری، قانونگرایی و شفافیت را ستون فقرات نظام جذب در چشمانداز جدید دانست.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسینعلی قبادی در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی این وزارت، به سئوالات مطرح شده در راستای تبیین اهداف و چشماندازهای مرکز جذب اعضای هیئت علمی پاسخ داد؛ متن کامل این گفتوگو به شرح زیر است:
برای شفافیت احقاق حق متقاضیان و جلوگیری از تضییع حق آنها چه اقداماتی صورت گرفته است؟
یکی از مطالبات برحق متقاضیان جذب برای عضویت هیئت علمی، شفافیت، رعایت عدالت و اجتناب از هرگونه اعمال نظر میباشد. از جمله اقدامات این مدیریت حفظ این اصول بوده و بحث تعارض منافع به طور جدی پیگیری شده، لذا ضمن رعایت این موارد در دانشگاهها نظارت مستمر نیز وجود دارد تا حقی ضایع نشود؛ علاوه بر شفافیت، موضوع رسیدگی به شکایات راهی برای احقاق حقوق عامه است، لذا می توان اطمینان داد چنانچه حقی تضییع شود مرکز جذب بدون هرگونه اغماض مطابق مقررات پیگیری کرده و طبق ماده ۲۱ دستورالعمل رسیدگی به شکایات، به شکایات متقاضیان رسیدگی شود.
فرایند تعریف شده در جذب بر اساس تصمیم انفرادی نیست بلکه مبتنی بر تصمیم گیری گروهی است و جمعی از متخصصان و هیئتی از افراد موجه، صاحب نظر و معتبر در امر جذب دخیل هستند؛ لذا این شکل از رسیدگی به پرونده ها، موضوع دخالتهای شخصی را به حد صفر میرساند؛ به عنوان مثال در دانشگاهها هیئت اجرایی جذب از رئیس دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی و ۵ تا ۷ نفر از استادان برجسته دانشگاه تشکیل می شود و در بررسی صلاحیت علمی امتیازات فعالیت های اشخاص از جمله مقالات، کتابها، طرحهای اجرا شده و سوابق آموزشی، ملاک تقدم علمی اشخاص است و همچنین مدارکی که دال بر صلاحیت عمومی فرد است، ملاک پذیرش و برتری میباشد.
با توجه به وعدههای رئیس محترم جمهور در انتخابات در حوزه رسیدگی به شکایات و بازگشت استادان اخراجی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در مدیریت جدید و با توجه به ضرورت ایجاد امید در میان اعضای هیئت علمی، یکی از اقدامات انجام شده، رفع مانع قطع ارتباط سازمانی تعدادی از اعضای هیئت علمی بوده و حدود ۷۰ درصد اعضای هیئت علمی در بررسیهای جدید، به محل کار برگشتهاند.
آیا در فراخوانهای جذب عضو هیئت علمی تحولی حاصل شده است؟ مشارکت در فراخوان کاهش داشته یا بهتر شده است؟
یکی از نکات چشمگیر در فراخوان سال ۱۴۰۳ مشارکت فعال و بیش از حد انتظار فارغ التحصیلان دکتری بوده است؛ در این فراخوان تقریبا ۲۰۰درصد اقبال در ثبت نام بیش از گذشته بود که حاکی از امید و پیشگیری از مهاجرت نخبگان میباشد.
معضل عدهای آن است که استخدام شده اند اما ردیف استخدامی یا کد استخدامی ندارند چه اقدامی برای آنها انجام شده است؟
یکی از اقدامات امیدوارکننده دریافت ردیفهای استخدامی برای افرادی بود که در سالهای گذشته و در فراخوانهای پیشین جذب شده بودند، لکن ردیف استخدامی نداشتند؛ در این راستا و در تعامل با سازمان اداری استخدامی کشور تقریبا بیش از ۳۰۰۰ ردیف استخدامی دریافت شد و با همت و مساعدت آن عزیزان این مشکل بزرگ برطرف شد بسیار قابل تقدیر است؛ این اقدام بسیار ضروری بود چراکه برای تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی دغدغه ایجاد کرده بود.
یکی از مشکلات فعلی کشور در موضوع فراخوان ها، اخذ ردیف استخدامی برای متقاضیان قبل از برگزاری هریک از فراخوان ها است، از طرفی باید دانشگاه ها تعهد نمایند که ردیف های استخدامی از بین نرود؛ بدیهی است سازمان امور استخدامی تاکید دارد اگر دانشگاهی نتواند ردیف های خود را استفاده کند در فراخوان های جدید سهمیه و ردیف استخدامی نخواهد داشت و این موضوع اگر اتفاق بیفتد موجب تضییع حق متقاضیان نیز خواهد شد.
موضوع تفویض اختیار به هیئتهای اجرایی در استانها به کجا رسیده است و دانشگاهها چه نقشی در فرایند جذب و تبدیل وضعیت استخدامی دارند آیا استقلال دانشگاهها مورد توجه هست یا خیر؟
یکی از اقدامات شایسته در این دوره، تفویض اختیار تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی به دانشگاهها است چراکه قبل از این تفویض بررسی پرونده ها در هیئت مرکزی جذب در برخی موارد تا یک سال هم طول می کشید. امید است اکنون با تحقق امر تفویض این فرایند در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.
فراخوان جذب در سال جدید چه زمانی انجام میگیرد؟
سیاست و خط مشی قطعی مرکز جذب مبنی بر برگزاری فراخوان جذب در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ است و اصرار داریم که فراخوان جدید پس از کسب ردیف استخدامی بوده و دانشگاههای کشور متقاضیان شرکت کننده در فراخوانهای گذشته را تعیین تکلیف کرده باشند. لذا در هر زمانی که این دو شرط محقق شود در اولین فرصت، زمان دقیق فراخوان ۱۴۰۴ اعلام خواهد شد. پیش بینی اولیه این است که با مساعدت سازمان امور استخدامی بتوانیم در آبان ماه فراخوان جدید را منتشر کنیم.
موضوع نسبت استاد و دانشجو آیا در سیاستهای جذب مطمح نظر است؟
ملاک اصلی ما برنامه هفتم پیشرفت است که نسبت استاد به دانشجو در آن یک به بیست تعریف شده است. بسیاری از افراد تصور مینمایند که نسبت استاد و دانشجو ارتباط کامل با جذب دارد در حالی که مرکز جذب صرفاً پس از دریافت ردیف استخدامی نسبت به انجام جذب اقدام می نماید؛ بدیهی است موضوع نسبت استاد و دانشجو امر مهمی در حفظ کیفیت آموزش است و در دنیا آنچه مطلوب است نسبت یک استاد به ۱۵ دانشجو میباشد که این موضوع یکی از شاخصهای مهم در تعیین سطح دانشگاه ها نیز می باشد. مرکز جذب بر این باور است که دستگاههای بالا دستی از قبیل سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نقش کلیدی در این امر دارند و امیدواریم با اهتمام وزارت عتف و مرکز جذب و دستگاههای ذیربط این موضوع مهم مورد توجه باشد و در آیندهای نزدیک محقق شود.
برای تحول در سیستم جذب هیئت علمی آیا رویکرد علمی وجود دارد؟
بله قطعا؛ چند طرح پژوهشی اکنون در جریان است که به طور تطبیقی روشهای جذب در دانشگاههای معتبر دنیا مورد مطالعه قرار بگیرد تا بتوان نظام کنونی را آسیب شناسی کرده و با چابکسازی و آسان کردن فرایند جذب، شرایط لازم برای رضایتمندی متقاضیان عضویت هیئت علمی محقق شود.
با توجه به اینکه بعضاً مطرح می شود سامانه جذب مهر رضوی با مشکلاتی روبرو بوده، برای رفع این مشکلات چه اقدامی شده است؟
سامانه جذب رضوی اصولاً یک ترافیک سنگین در ایام فراخوان دارد که تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما آنچه امکانپذیر بوده و قابل اصلاح است با اقدامات جدید گامهای بلندی برای بهبود برداشته شده است، از جمله با خرید سرور جدید، پیکربندی مجدد ثبت نام و رفع بعضی از مشکلات زیرساختی توانستهایم سیستم را تا حدودی به روز رسانی کنیم، البته هنوز میدانیم مشکلاتی باقی مانده که در صدد رفع آن هستیم.
برای چابکسازی سیستم و سرعت بخشیدن به امور چه اقداماتی شده است؟
اولاً، سعی شده کارکرد هیئت مرکزی جذب اجرایی نباشد و با تمرکز زدایی و عدم تصدی گری مرکز خیلی از بار سنگین فرایند جذب و تبدیل وضعیت متقاضیان اصلاح میشود؛
ثانیاً، پژوهشهایی را در زمینه چابکی سازی شروع کردهایم و با آسیب شناسی و مطالعات پژوهشی درصددیم که امور تسهیل شود؛
ثالثاً، سیاستها بر تفویض امور به هیئتهای اجرایی دانشگاهها بوده و سعی داریم که با استقلال دانشگاه و مشارکت آنها فرایند جذب را کوتاه کنیم و بدین منظور کارگاههای آموزشی را توسعه داده و بنا داریم از توانمندی کارشناسان دانشگاه برای بهبود جذب استفاده نماییم.
[ad_۲]
منبع
Tuesday, 7 October , 2025