تأسیس دو پژوهشکده مستقل «هوش مصنوعی» و «کلان داده» بخش کشاورزی در کشور   رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی از تأسیس دو پژوهشکده مستقل «هوش مصنوعی و کلان داده» بخش کشاورزی، در آینده نزدیک خبر داد.   به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محسن مردی امروز در نخستین رویداد […]


تأسیس دو پژوهشکده مستقل «هوش مصنوعی» و «کلان داده» بخش کشاورزی در کشور

 

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی از تأسیس دو پژوهشکده مستقل «هوش مصنوعی و کلان داده» بخش کشاورزی، در آینده نزدیک خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محسن مردی امروز در نخستین رویداد هوش مصنوعی در بخش کشاورزی با اشاره به تغییر اقلیم و الگوهای آب و هوایی گفت: ما در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سایر موسسه‌های سازمان تات توجه ویژهای به فن‌آوری‌های نوین داریم و در حال تاسیس دو پژوهشکده «هوش مصنوعی و کلان داده» هستیم ولی روش متفاوتی را در سرمایه‌گذاری ملی دنبال می‌کنیم.

وی با قدردانی از حضور گسترده شرکت‌های بخش خصوصی در این رویداد علمی و فن‌آورانه اظهار داشت: امروز بیش از ۵۰ شرکت با پژوهشگاه همکاری می‌کنند و به زودی مرکز نوآوری هم افتتاح و ۴ شرکت هم در پژوهشگاه مستقر می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: در این رویداد با ۴۰ شرکتی که در زمینه هوش مصنوعی فعال و یا دارای ایده هستند، آشنا شدیم تا از ظرفیتهای آنها برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی استفاده کنیم و اگر هم لازم است در بخش‌های سیاستگذاری کشور و یا اجرا تغییراتی انجام شود، آن را هم پیگیری می‌کنیم .

وی افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از ۲۱ موسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با دارا بودن نزدیک به 2 هزار عضو هیات علمی و 8 هزار محقق و پشتیبان یکی از مهمترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان است که قدمت برخی از موسسه‌های آن به بیش از یک قرن می‌رسد.

مردی با بیان این که تولیدات کشاورزی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته، افزود: ۳۵۰ درصد از این افزایش تولید به واسطه زحمات بسیار زیاد همکاران ما در سازمان تات، کشاورزان و معاونت‌های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی به ویژه با توسعه دانش و افزایش بهره‌وری بوده است.

 

محمدرضا غفاری دبیر علمی رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی و مسوول راه‌اندازی پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده‌ها هم در این مراسم گفت: امروز یکی از مهمترین حوزه‌هایی که آینده کشاورزی را در جهان تغییر خواهد داد، هوش مصنوعی است و با اطمینان می‌توان گفت این فناوری می‌تواند انقلابی در بهره‌وری و توسعه پایدار بخش ایجاد کند و نقش کلیدی در پاسخ به چالش‌های پیش رو برای حفظ امنیت غذایی دارد.

وی افزود: هدف برگزار کنندگان این رویداد تنها برگزاری یک گردهمایی علمی نیست، بلکه فرصتی برای شبکه‌سازی و ارتباط بین شرکت‌ها و کشت و صنعت‌های پیشتاز و نوآور است تا از این طریق دانش و تجربه در شرکت‌ها و در بین نخبگان به اشتراک گذاشته شده و به شکلی هماهنگ‌تر و مؤثرتر در مسیر استفاده از این فناوری قدم برداشته شود.

غفاری خاطرنشان کرد: در این دوره از رویداد که مرحله اجرایی آن از تیر ماه آغاز شد، ۶۵ شرکت فعال از سراسر کشور علاقمند به حضور بودند که نشان دهنده ظرفیت بالای علمی و اجرایی ایران در حوزه کشاورزی هوشمند است.

وی یادآور شد: این شرکت‌ها با دقت توسط یک تیم علمی متخصص مرتبط با هوش مصنوعی و کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفتند و ۱۸ شرکت به عنوان سخنران اصلی رویداد و ۱۳ شرکت نیز در بخش نمایشگاهی انتخاب شدند.



منبع